Den store forberedelse til en jobsamtale

Vær et skridt foran til jobsamtalen

Ligesom din ansøgning og CV naturligvis er vigtige, er samtalen den naturlige præsentation af dig og dine kompetencer – det er derfor vigtigt, at du forbereder dig så godt som muligt. Her er nogle gode råd til hvordan.

Du skal naturligvis ankomme velforberedt ind til en jobsamtale. Du virker langt mere selvsikker, og det medvirker naturligvis til at forbedre dine chancer for at på jobbet.

Her har vi udarbejdet en lidt større omgange du med fordel kan gennemgå inden den vigtige samtale. Du ønskes rigtig god forberedelse af din IT Headhunter.

Detaljer om jobsamtalen – Kend det grundlæggende

Tid, dato, lokation.

Ankom i god tid.

Første indtryk tæller. Sørg for kom i professionel beklædning og vær høflig overfor alle, du møder.

Smil og tak for dem for at møde dig. Tal tydeligt.

Spørg rekrutteringskonsulenten om formatet på jobsamtalen.

Jobsamtaler begynder normalt med et icebreaker-spørgsmål, som f.eks. Din rejse til kontoret, dog de kan også udøve pres med det samme, så vær forberedt på begge dele så du ikke føler dig overrumplet.

Vær opmærksom på din samtalepartnerens kropssprog – du kan muligvis måle, om dit svar rammer rigtigt, eller om du skal ændre din taktik.

Vær opmærksom på dit eget kropssprog. Hvis du kigger ud i luften, mens du besvarer spørgsmål, eller dækker munden, når du taler, giver det ikke et godt indtryk.

Forberedelse af baggrunden – Viden er magt

Har mindst 3 grunde til at ville være med i virksomheden og kom med eksempler fra din research omkring virksomheden.

Undersøg virksomhedens website. Websiten er virksomhedens eksterne ansigt og kan derfor give dig en værdifuld indsigt. Kontroller eventuelt for årsrapporter og erklæringer.

Er du opdateret med den seneste juridiske udvikling i dit område? Sørg for, at du har kigget på nylige publikationer inden for dit område med specialisme og andre websites i branchen.

Kender du nogen i organisationen allerede, eller nogen, der tidligere har arbejdet der? Alle insider oplysninger kan være nyttige til at sikre, at du har en god forståelse for organisationen.

Spørg din rekrutteringskonsulent, som har udviklet et forhold til organisationen og måske intervieweren, hvad de leder efter og deres forståelse af virksomheden og dens struktur.

Brug ovenstående til at formulere spørgsmål for at vise intervieweren, at du er interesseret i virksomheden og engagerer sig i deres mål og visioner.

Hvad er dine svage sider?

I stedet for at skamme dig eller feje dine dårlige sider langt ind under gulvtæppet, bør du se dem som dit udviklingspotentiale – de steder, hvor du kan forbedre dig.

Tal altid mindre om dine negative sider end om de positive, og vis, at du er villig til at udvikle dig og lære mere om dig selv og andre.

Spørgsmål og rådgivning under jobsamtalen

Din rekrutteringskonsulent vil være i stand til at pege dig mod den type spørgsmål, du bliver stillet, og om de er designet til at teste din tekniske viden eller din personlighed. Interviewere har forskellige stilarter, og denne viden vil hjælpe dig i din forberedelse.

Vær klar til at diskutere alt på dit CV. Ofte kan folk ikke huske noget af deres tidligere oplevelse, så sørg for at du kan diskutere alle aspekter. Vær klar til at forklare dine karrierevalg.

Undersøg dine svar højt. Selvom det ikke tilrådes at komme på tværs som for godt indøvet, kan det ofte identificere, hvor dine svar kan forbedres, når du hører dig selv tale.

Arbejdsgivere vil gerne vide, hvorfor du ønsker at flytte til deres organisation. I stedet for at sige noget negativt, skal dine svar understrege de positive fordele for dig ved at arbejde i netop denne virksomhed. Et svar ala dette ville være acceptabelt:

”Selvom den tid, jeg har brugt på X, har været morsom, er jeg klar til at flytte til en organisation med en global platform, hvor jeg kan tage et højere niveau af ansvar osv.”

Besvar spørgsmål kortfattet. Hvis du har besvaret spørgsmålet, behøver du ikke føle at du er nødt til at fortsætte med at tale.

Husk, at formålet med en jobsamtale er at finde ud af information om dig, så et simpelt svar som ja eller nej er ofte for utilstrækkeligt, kom gerne med eksempler på hvorfor du svarer, som du gør.

Gå ikke i panik, hvis du bliver spurgt om noget, som du ikke kan svare på. Din samtalepartner spørg dig muligvis for at se, hvilken type reaktion du har. Du kan svarer, at du ville foretrække at undersøge pågældende nærmere, men umiddelbart tror du, at du ville tilnærme dig situationen ved fremgangsmåden X eller tilgang Y.

Strengths and Weaknesses

Sørg for, at de styrker, du har I tankerne, læner sig mod grundene til, at samtalepartneren skal ansætte dig.

Dette er din unikke chance for at sælge dig selv og dine færdigheder.

Erfaring og teknik

Når du overvejer at tale om områder i din karriere, skal du reflektere over, hvad du følte der gik godt, eller hvad du var særlig stolt af at opnå. Kommenter, hvad du har lært af, og hvordan din rolle passer ind i det netop dét team eller dén afdeling.

Brug STAR-teknikken til at besvare kompetencebaserede spørgsmål, da dette vil hjælpe i at strukturere dit svar.

  • Situation – give en kort oversigt over eksemplet
  • Task – hvad du blev bedt om at gøre
  • Action – hvilke skridt du har taget for at opnå det
  • Result – samlet konklusion af sagen

 

En juridisk samtale vil altid indeholde tekniske spørgsmål, og det er vigtigt at være forberedt. Det kan være nødvendigt at diskutere juridiske spørgsmål om bestemte aftaler / sager eller diskutere nylige opdateringer eller ændringer i loven.

At gøre spørgsmålene positive

Forbered dig på følgende spørgsmål, da de ofte bliver stillet i forbindelse med rekruttering. Sørg for at besvare dem fra en positiv vinkel:

Hvad leder du efter på kort / lang sigt?

Hvorfor vil du udføre denne rolle?

Hvorfor føler du, at du er egnet til denne rolle?

Hvad gør dig forskellig fra andre kandidater med lignende erfaring?

Hvordan håndterer du frustration?

Hvordan motiverer du dig selv?

Hvor har du oplevet at arbejde med / eller for en, som du ikke var enig med / ikke kunne lide, og hvordan håndterede du det?

Hvad tror du, du kan bringe til denne rolle / organisation?

Hvem er vores vigtigste konkurrenter?

Hvis vi ansætter dig, hvilke langsigtede fordele ville vi så kunne forvente fra dig?

Hvad har været den sværeste beslutning, du har taget i din karriere?

Hvad nyder du mindst ved din nuværende rolle?

Hvilke eksempler har du for at demonstrere dine styrker?

Hvordan vil din portefølje supplere vores forretning?

Mange af disse er forholdsvis almindelige spørgsmål, men for at forberede dig til dem skal du have foretaget din research om virksomheden

Løn eller vanskelige spørgsmål

Medmindre intervieweren spørger dig, diskuteres dette normalt ikke ved første samtale, da dette typisk er et spørgsmål som bliver afklaret i de sidste faser af ansættelsesprocessen.

Hvis du alligevel bliver spurgt, skal du fortælle dem, hvad du i øjeblikket får, og understreg herefter, at du er meget mere interesseret i at udforske mulighederne i nye arbejdsopgaver end at diskutere lønforhandlinger på gældende stadie i processen.

Hvis de spørger, hvor ellers du har jobsamtaler, skal du understrege, at du ser på nogle få muligheder, men mind dem om, at du er meget interesseret i stillingen hos dem

Afslutning af jobsamtalen

Forbered et udvalg af spørgsmål, der viser din interesse i virksomheden. Stil ikke spørgsmål, du kan finde gennem deres hjemmeside eller om penge, fordele eller timer. Nogle gode eksempler kunne bl.a. være:

  • Hvad ville din karrierevej være inden for organisationen?
  • Hvilken oplæring / onboarding ville der være tale om?
  • Hvor ser de organisationen om 5 eller 10 år?
  • Supportstrukturen i virksomheden.

Du skal altid prøve at efterlade samtalepartneren med et godt indtryk. Selv hvis du ikke ønsker at fortsætte jobsamtaleprocessen, er det godt for dit professionelle omdømme at afslutte samtalen på en positiv note.

Du skal takke samtalepartneren for deres tid og for muligheden for at møde dem. • Når du har forladt jobsamtalen, skal du notere de spørgsmål, der blev stillet til dig og dine svar. Dette giver dig en nøjagtig optegnelse af samtalen og kan være nyttig i senere jobsamtaler i samme organisation eller med andre lignende stillinger. • Ring til din rekrutteringskonsulent og giv dem feedback.