AI og Rekruttering del 1 af 3: Tør du blive vurderet af en Robot?

Vores Headhunter Niels Grønlund har kigget lidt nærmere på kunstig intelligens og hvad betydningen kan være for rekrutteringsbranchen.

Vi ved alle, at kunstig intelligens er lige på trapperne, men hvad det konkret betyder for rekrutteringsbranchen, ønsker jeg at dykke ned i gennem denne serie af små artikler. Der er nemlig udviklet systemer og robotter, som kan screene og klassificere ansøgere til stillinger og dermed i virkeligheden kan bistå HR-medarbejdere, headhunteren og arbejdet, som vi laver – og nogle vil endda mene, at de kan erstatte os. I sig selv kan dette faktum fremprovokere frygt eller optimisme, hvilket debatten også bærer præg af, hvor tech-optimisterne og tech-skeptikerne repræsenterer to forskellige fløje. I denne artikel tager vi et blik på forskellige problemstillinger indenfor AI og rekruttering, som vi alle skal overveje inden vi kaster os hovedkulds over denne AI-revolution.

AI-robotter kan programmeres så præcist, at de kan lede efter den rette kandidat helt ned til den mindste detalje. Robotter assisterer os allerede til en vis grad i dag med Search-fasen når vi eksempelvis søger en kandidat med bestemte egenskaber gennem LinkedIn. I fremtiden vil robotten kunne indstilles ekstremt præcist til at indhente information, som ligger på forskellige online platforme om en kandidat. Det betyder, at det i stigende grad bliver vigtigt at være opmærksom på, hvilken information, der ligger om os på nettet. Robotterne vil muligvis kunne finde frem til informationer om os, som vi ikke engang selv kender til. Derudover bliver det vigtigt at bruge nøjagtige ord til at beskrive vores evner, da robotternes evne til at tolke og analysere den information, som de læser, ikke vil svare til menneskers egenskaber på dette område. Derfor skal alle kandidaters evner, erfaringer og kompetencer være angivet og ligge online for at de kan tages med i betragtningen til en stilling, da en robots evne til at fortolke og stille uddybende spørgsmål er begrænset. Man kan jo spørge sig selv – ”tør jeg blive vurderet på baggrund af de informationer, der cirkulerer om mig på Facebook, Twitter, LinkedIn og andre medier?”

Comments are closed.