Måske er du også typen som sjældent siger nej til din partner, børn eller venner, når de hiver i dig.
Mest af alt har du bare lyst til at råbe NEJ, men gør det ikke.
Du er måske blevet afhængig af andre menneskers anerkendelse, når de rosende ord kommer fra din chef, kollegaer eller i privatlivet. Samtidig vil du også gerne fremstå kompetent, handlekraftig og den som man kan stole på.
Desværre kan det have meget negative konsekvenser, at sige ja til stort set alt.
Løsningen er at sige konstruktivt nej:
– Tænk dig om inden du svarer og vend tilbage i morgen eller om 1-2 timer, hvis det virkelig haster
– Jeg har allerede en masse spændende opgaver med deadline dato X, så tager jeg mere ind, kan jeg ikke leverer den kvalitet du ønsker
– Lad være med at tøve. Du ender med at give falske forhåbninger
– Sig nej på en respektfuld måde, uden at blive sur eller usikker
– Kan du på ingen måde sige nej, så forventningsafstem og prioritér opgaverne med chefen.
Store fordele ved at mestrer det konstruktive nej:
– Du opnår større selvsikkerhed
– Du viser folk at du er i stand til at bedømme ting selvstændigt
– Du leverer mere kvalitet end kvantitet
– Du lærer at organisere dine tanker og bliver bedre til at udtrykke dig på en klar og præcis måde
– Og den vigtigste: DIT helbred!
Det er DIG som har fingeren på pulsen, når det gælder din arbejdsdag/opgaver. Din chef ved som regel ikke, hvor meget du har på dit skrivebord i forvejen.
Hav respekt for, at din chef har brug for din hjælp og indsigt, når der nu er en vigtig opgave der skal løses.
Det er vigtigt du melder tydeligt ud. Det styrker din arbejdsglæde og gør chefen glad.
Hvordan siger du nej på en konstruktiv måde?
Comments are closed.